Opetushallituksen blogi

Uusia mahdollisuuksia aikuisten perusopetuksessa

14.6.2017
Aikuisten perusopetus muuttuu 1.1.2018 lähtien enemmän kuin vuosikymmeniin. Uudistuksen taustalla on erityisesti maahanmuuttajien määrän kasvun myötä lisääntynyt tarve aikuisten perusopetukselle. Lue lisää

Tuleeko energia tulevaisuudessakin töpselistä?

31.5.2017
Suhteemme energiaan on muuttumassa. Ensimmäiset merkit tästä ovat jo ilmaantuneet. Jotkut meistä ovat hankkineet aurinkopaneeleita ja haluavat tuottaa energiaa itse. Keskitetystä energiataloudesta siirrytään kohti hajautunutta energiantuotantoa, jossa asiakkaat ovat sekä tuottajia että kuluttajia. Lue lisää

Koululiikunta ja Move! mukaan terveydenhuollon tueksi

15.5.2017
Matti PietiläLiikunnanopetuksessa käytettävät opetusmenetelmät, mittaukset ja testit tulee suunnitella ja toteuttaa niin, että kilpailullisuuden ja keskinäisen vertailun sijaan motivoivat oppilaita liikunnalliseen elämäntapaan ja hyvinvointiin. Lue lisää

Ylioppilastutkinto uudelle vuosikymmenelle

2.5.2017
Tiina TähkäYlioppilastutkinnon kehittämisehdotuksia selvittänyt työryhmä kannustaisi opiskelijoita nykyistä monipuolisempaan osaamisen näyttämiseen. Lue lisää

Oivalluksia uudistuvista varhaiskasvatussuunnitelmista

28.4.2017
Pia Kola-Torvinen, Kirsi TarkkaPaikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat otetaan käyttöön elokuun alusta. Kevään mittaan eri puolilla maata järjestetyissä koulutustilaisuuksissa on pohdittu, mitä pedagogiikan painottuminen kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuudessa oman työn näkökulmasta tarkoittaa. Lue lisää

Vuorovaikutus murrosaikana

5.4.2017
Totuudenjälkeisenä aikana mielipiteet kärjistyvät ja liittoudumme herkästi samanmielisten kuplaan. Samalla menetämme mahdollisuuden oivaltaa uutta ja ymmärtää maailmaa. On opeteltava uudestaan ajattelun, kohtaamisen ja ymmärryksen muodostamisen tapoja sekä yhdessä pohtimisen taitoa. Eri mieltä olevien ihmisten keskusteleva kohtaaminen ja yhdessä toimiminen on demokratian voima. Lue lisää

Lukiokoulutuksen arvioinnilla ja opiskelijan arvioinnilla on eri tehtävät

22.3.2017
Leo PahkinLukiossa opiskelijan arvioinnin tehtävä on edistää opiskelijan oppimista. Pitkittäiset oppimistulosarvioinnit antavat hyödyllistä tietoa oppimistulosten muuttumisesta kouluvuosien aikana. Arvion koulutuksen tilasta tulisi perustua laajaan ja usean tekijän muodostamaan kokonaiskuvaan, jossa oppimistulokset ovat yksi osatekijä. Lue lisää

Uusia kehittämisehdotuksia maahanmuuttajien koulutukseen

14.3.2017
Maahanmuuttajien määrän kasvu näkyy kaikilla koulutusasteilla. Tarve kielenopetukseen, valmistaviin ja valmentaviin koulutuksiin, tutkintojen tunnustamiseen, osaamisen tunnistamiseen sekä erilaisiin täydentäviin opintoihin on kasvanut. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmän loppuraporttiin on koottu uusia esityksiä maahanmuuttajien koulutuksen kehittämiseen. Lue lisää

Muutos on mahdollisuus

1.3.2017
Kokeilukulttuuri tuo uusia tapoja toimia ketterästi. Se rikastuttaa innovatiivista kulttuuria ja kannustaa uusiin ajattelutapoihin. Riskejä ja epäonnistumisia voi hyväksyä. Kokeilujen kautta syntyy oivalluksia, jotka auttavat lopullisen ratkaisun löytämisessä. Lue lisää

Koulussa syödään ja opitaan yhdessä

20.2.2017
Suomella on kansainvälisissä oppimistulosvertailuissa erityinen valttikortti: köyhinä sotavuosina luotu supisuomalainen sosiaalinen innovaatio, maksuton ja ohjattu kouluruokailu. Se on lasten ja nuorten tulevaisuutta varten kehitetty investointi, joka vain vahvistaa merkitystään oppimista ja yhteisöllisyyttä edistävänä rutiinina. Lue lisää

Teknologian opetuskäytön olemusta etsimässä

8.2.2017
Maailman suurin vuosittainen opetusteknologian messutapahtuma Bettshow keräsi tammikuun lopussa Lontooseen noin 35 000 osallistujaa lähes 140 maasta. Voiko maailmassa ja yhdessä paikassa todellakin olla niin paljon oppimiseen liittyvää teknologiaa? Lue lisää

Näytä kaikki

Blogin kommentointi

Julkaisemme lyhyitä, enintään noin 300 sanan pituisia kommentteja, joiden sisältö liittyy blogikirjoituksen aiheeseen.

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Tarkistaminen ja julkaisu tapahtuu arkisin virka-aikana. Kommentit julkaistaan joko sellaisenaan tai jätetään julkaisematta, kommentteja ei muokata. Julkaisun jälkeen kommentit listautuvat blogikirjoituksen alle aikajärjestyksessä.

Julkaisemme asialliset kommentit, jotka eivät riko lakia eivätkä hyviä tapoja. Kommenteissa ei saa esimerkiksi:

  • esittää rasistisia tai asiattomia kommentteja
  • yllyttää väkivaltaan tai rikokseen
  • esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
  • julkaista toisen yksityisyyttä koskevia tietoja
  • julkaista tekijänoikeuksin suojattua materiaalia
  • linkittää muualla verkossa aineistoon, joka ei tue keskustelun aihetta tai on muuten asiaton
  • markkinoida tai mainostaa
  • massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista. Sivuston ylläpidosta ja kommenttien tarkistuksesta vastaa Opetushallituksen viestintä .